星期二, 5月 03, 2005

我不懂寫Blog之二

香港的主力blogger,大部份也是在寫專欄式的網上日誌,風格和Xanga式的網上日記大大不同。可以見到,寫專欄的blogger,會專注在內容上下苦功及求突破,而寫日記的大多數會把集中力先放在花巧的版面上。有很多年青人選Xanga棄Blogspot的原因,就是Blogspot不夠靚。

香港一路以來,往往只注重包裝、架構及基建,香港非常缺乏「有內容的內容」。看看我們樣靚身材正但不懂唱歌之歌星,看看我們日鬧夜鬧西九龍天幕但沒有人理會下面的文化內容,看看我們網上forum的版面多精采但內容廢到爆炸。香港人的特性,先花盡心機把門面粉飾好,但內容的質量往往得過且過。Xanga正好延續了香港人一向的作風,打中了市場。

我也是香港人,我身上也有這種DNA,深明要創造「有內容的內容」絕不是易事,要我批評的話,第一個我會先批評自己。

各位有熱誠有夢想的Blogger,我想我們有責任帶領香港的Blog文化跟得上世界,要不然香港將會是Blog的第三世界。空有極速連線完善網絡,但人人也以為blog只是家長用作了解孩子的網上日記,多嚇人!

要blog在香港可持續發展,我想blogger要在內容處想得更精益求精。每個blogger之blog的內容更有個人風格,blog慢慢變成一個icon。例如:一提起「豬欄」我會想起外地大學生活點滴,這是一個非常有定位及風格的blog!跟著不同的blog icon慢慢組合變成一些有內容的blog聯網,這種blog聯網慢慢又變成一個icon。

講真,我們所推動的,可能是要改變香港的即食文化,可是任重道遠!

17 Comments:

At 5/03/2005 12:36 下午, Blogger pig said...

其實blogspot一樣可以改background 改到亞媽都唔認得(http://blogger-templates.blogspot.com)

不過睇睇下、寫寫下blog就發覺內容先係最重要,版面太花其實睇得好辛苦。而且依家開始多左人用RSS feed 接收blog既內容,所以個backgroud係乜其實都唔關事。

p.s. 多謝你幫我賣廣告喎!Hee Hee ...

 
At 5/03/2005 12:46 下午, Anonymous Jacky said...

不過對於一般用戶,除了選用 template 外,要透過 CSS 來改動 Background image 的簡單事,很難...

很同意應該寫得專一點~~ 那是一種品牌的建立般... 好像大陸的 bloggers 一提起 IT blog 就必會想起 Keso 般~~

 
At 5/03/2005 1:28 下午, Blogger San Wen Ji said...

看來我走的路向跟筆者是同一個方向。

 
At 5/03/2005 11:39 下午, Blogger laihiu said...

i've been blogging since 2000 (i.e. since i was 15), and the way i see blogs is rather different from yours....

firstly i wouldn't agree that a blog must be in the format of 專欄, but rather a personal space of displaying thoughts (be it long or short) or even artwork / photography etc....it's a freestyle thing really.

secondly, i guess the real reason many teenagers use xanga is convenience. the fact that it's pretty easy to set up is a big advantage to those who fear technology.

thirdly, blogspot can be customized in ways that look WAY much better than xanga (so it confirms what i've just said: it's convenience that matters).

way back in 2000, most people were using blogger.com to publish their blogs. i've tried to advocate the use of blogger.com or later even greymatter / movabletype / wordpress to my friends but the major deterrance was the rather complicated setup (for non-geeks).

and that's a fact we'll just have to accept...

 
At 5/03/2005 11:39 下午, Blogger laihiu said...

i've been blogging since 2000 (i.e. since i was 15), and the way i see blogs is rather different from yours....

firstly i wouldn't agree that a blog must be in the format of 專欄, but rather a personal space of displaying thoughts (be it long or short) or even artwork / photography etc....it's a freestyle thing really.

secondly, i guess the real reason many teenagers use xanga is convenience. the fact that it's pretty easy to set up is a big advantage to those who fear technology.

thirdly, blogspot can be customized in ways that look WAY much better than xanga (so it confirms what i've just said: it's convenience that matters).

way back in 2000, most people were using blogger.com to publish their blogs. i've tried to advocate the use of blogger.com or later even greymatter / movabletype / wordpress to my friends but the major deterrance was the rather complicated setup (for non-geeks).

and that's a fact we'll just have to accept...

 
At 5/05/2005 6:30 上午, Blogger everyhappiness said...

很不幸地,我是經常先把集中力放在版面上〔只注重包裝〕,反而連日記也不想寫。

另外我個人覺得Blogspot比Xanga靚。絕對是智慧與美貌並重。

 
At 5/07/2005 3:30 下午, Blogger blacksnow said...

>有很多年青人選Xanga棄Blogspot的原因,就是Blogspot不夠靚。

如果在靚字上加上一個引號,效果更佳。Blogspot的Template無論顏色配撘至構築都簡潔美觀,至少比XANGA的好上萬倍,所謂的靚,其實不過是花巧。

正如不少初上大學報到的大學生,用POWERPOINT時多半是飛來飛去的文字和招招招招的聲響,不過升上二年後此情此境已不復見。

香港的Blog發展還有一段漫長的道路,劣者淘汰,是必然定律,相信XANGA用戶這類blog,亦終有一天不復見。

 
At 5/07/2005 4:06 下午, Blogger katana said...

多虧你在may 7 生果日報專欄,我來訪這裡而且我創造了我的blog
http://www.kendo1231.blogspot.com/
剛開始不太懂全面功能,但我會好好地寫。

再一次thx

關 櫪 (ric)

 
At 5/07/2005 10:34 下午, Anonymous 匿名 said...

Everything you said about blog was an over-claim. Nothing special. People write to record their thoughts and views. Some keep this very private, write on their own private diary (hard copy), others do it on the web. The former wants no body to see it, the latter allows for comments. Xanga and blog are no different. Do feel that bloggers are any special distinctive people.

 
At 5/07/2005 10:35 下午, Anonymous 匿名 said...

Do NOT feel that bloogers are any
special distinctive people.

 
At 5/07/2005 10:36 下午, Anonymous 匿名 said...

do NOT feel that bloggers are any special and distinctive people.

 
At 5/07/2005 11:08 下午, Anonymous 匿名 said...

當然發現貴blog是從生果日報=). 我常到台灣的無名小站blog站 (http://www.wretch.cc/blog/).可能台灣人的中文程度一般都較香港人好吧.你可以發覺很多blog的水準很不錯.在台灣, 寫blog的風氣應比香港強很多.我更曾飛到台北參加一個網聚呢!
更重要是無名的網主只是一位大學生.他現在已很出名了.

 
At 5/07/2005 11:32 下午, Blogger 林子揚 said...

Anonymous:希望你別誤會,我從來沒有覺得用blogspot高人一等過用xanga。而事實上有分別的,可比較的,並不是作者用什麼平台,卻是作者對內容下的心思,對寫作的熱心,及對文化的付出。

 
At 5/08/2005 10:49 上午, Anonymous  said...

我岩岩0係蘋果俾你篇文章吸引左上黎,
你寫得好好呢,講得好到肉!
我同我身邊既朋友正係呢type xanga人~
有d慚愧...
你講得冇錯, 如果要寫我地應該可以寫到有自己獨特見解既日誌出黎(應該je,我而家f.6讀到中英文兩頭唔到岸).
我有個朋友會0係xanga到寫d獨特見解、好感性既文章,但俾其他人笑佢懶型...
可能就係咁,好似understood左xanga係for玩既,有深度就怪...
哈哈~好怪!
你篇文章寫得好好,希望你唔介意我轉載0係我xanga,我會acknowledge番你個名同網址,希望可以分享比我玩xanga既朋友同我自己~^^

 
At 5/08/2005 2:59 下午, Blogger 林子揚 said...

青:我們不是標簽誰,更不是要分階級,不過,在網上日記上再行多一步,我想確實能幫助整理自已的思想,總結自已的經驗,非常有益。

 
At 11/26/2005 6:21 下午, Blogger rabby said...

everyhappiness ?...
很不幸地,我是經常先把集中力放在版面上〔只注重包裝〕,反而連日記也不想寫。


我也?常被那些漂亮的外表吸引,自己也很想做出很漂亮的?面效果,但是,blog的思想交流功能始?是要靠文字???的,我也努力?自己的blog更丰富。呵呵~~

 
At 12/10/2005 11:22 上午, Blogger domotoiceko said...

我曾經是xanga人,也是喜歡將版面弄得很豐富(可能只有我覺得),內容空洞得很,充其量只是自己的日記,遠遠說不上是"誌".哈~觀摩過人家的blog後,對自己blog的風格有了個初步概念,希望能將個blog記下自己對身邊事物所思所想一個全紀錄~

 

發佈留言

<< Home